Organist Sietze de Vries geeft op dinsdag 27 augustus een bijzonder concert in de Sint-Joriskerk in Amersfoort. Hij bespeelt uitsluitend het koororgel. Dat is sinds het begin van de dinsdagavondserie in de Joris nog niet eerder voorgekomen. Maar niet alleen dat. De Vries onderwerpt zichzelf aan het onlangs uitgebreide koororgel vrijwillig aan een Probe, zeg maar een geïmproviseerd examen.

Het programma begint met een Suite de Danses van de Duitse componist Michael Praetorius (1571-1621). De suite heeft zes delen met prachtige Franse namen: Entree du Ballet, Spagnoletta, La Bouree, Galiarde, Ballet des coqs en Courante. De dansen zijn afkomstig uit de zogenoemde Terpsichore, een verzameling van driehonderd dansen die Praetorius publiceerde in 1612.

Na een improvisatie is het de beurt aan muziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750):

het Concerto voor Clavecimbel, strijkers en basso continuo, BWV 1054.

Daarna gaat De Vries examen doen, waarbij hij niet alleen zichzelf beproeft, maar ook de mogelijkheden van het koororgel. Hij doet dat op de manier die Johann Mattheson (1681-1764) beschreef voor een Orgelprobe, wij zouden zeggen: proefspel voor een solliciterend organist. Mattheson beschrijft wat er verlangd werd van een musicus die solliciteerde naar de post van Domorganist te Hamburg. Organisten werden in die tijd beoordeeld op hun improvisaties en niet op hun literatuurspel. De Vries improviseert een Praeludium, een Fuga, een koraal met variaties en een Aria. Bij de Aria neemt hij als thema de Evening Hymn van Henry Purcell. Daarmee voldoet de Vries aan het verzoek van de orgelcommissie om in dit Brexitjaar Engelse muziek ten gehore te brengen. De Vries besluit zijn Probe met een Postludium (Fantasia / Chaconne)

Het idee voor de Orgelprobe ontstond dankzij Bernhardt Edskes, de orgelmaker die dit jaar de uitbreiding van het koororgel realiseerde. Edskes vroeg De Vries om het ingebruiknameconcert op het door hem gemaakte orgel (2017) van de Lutherse Kerk in Groningen op deze wijze vorm te geven. De Vries volgt de aanwijzingen van Mattheson zo precies mogelijk, waarbij er natuurlijk ook à l’improviste allerlei zaken ontstaan en soms anders lopen dan gepland. Er is er niets voorbereid, maar er zijn alleen thema’s en in dit geval uiteraard ook een aantal vormen gegeven.

Toegang: 8 euro, tot 21 jaar vrij.