PERSBERICHT

Aart Bergwerff, organist van de Grote Kerk in Breda, verzorgt op dinsdagavond 9 juli het tweede concert in de zomerserie in de Sint-Joriskerk in Amersfoort. Op het programma staan werken van Ropartz, Bach, Mendelssohn, Stravinsky, Vaughan Williams en Schmidt.

Bergwerff opent met van de Franse componist Joseph Guy Ropartz (1864-1955). Diens Introduction et Allegro moderato, gecomponeerd in 1917) is één van zijn bekendste orgelwerken. Ropartz (1864-1955) studeerde aan het conservatorium van Parijs bij Massenet en Dubois, maar gaf deze studie in 1886 op om les te nemen bij César Franck. De invloed van Franck is in dit stuk goed te horen: het werk is rijk aan harmonische vondsten en wendingen, de lyrische melodie met begeleiding in triolen doet denken aan Francks Prière. Het stuk is niet alleen maar lyrisch, het begint en eindigt met de grandeur die ook zo kenmerkend is voor de Franse romantiek. 

Guy Ropartz’ oeuvre beperkt zich niet tot het orgel. Hij componeerde vele missen voor koor en

talrijke werken voor orkest, waaronder ook vijf symfonieën. Als navolger van Franck vormt hij de schakel tussen Franck en Tournemire.

Na twee werken van de grote Johann Sebastian Bach (1685-1750), komt muziek van Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) op de lessenaar. Mendelssohn componeerde veel voor orgel, maar daarvan speelt Bergwerff niets. Hij koos voor een orkestwerk van Mendelssohn: Andante con moto uit Symphonie nr. IV in A. De componist Carl Plato maakte het muziekstuk geschikt om op een orgel te spelen. Hetzelfde geldt voor Berçeuse et Final uit L’Oiseau du Feu (De Vuurvogel) van Igor Stravinsky (1882-1971). Ook orkestmuziek – Strawinsky schreef niets voor orgel. De orgelbewerking is van Maurice Besley.

Mogelijk nog dit jaar verlaat Groot-Brittannië de Europese Unie. De Brexit is voor de concertorganisatie van de Sint-Joriskerk aanleiding dit concertseizoen aandacht te besteden aan Engelse muziek. Ralph Vaughan Williams (1872-1958) is een bekende Engelse componist en zijn Rhosymedre is zijn bekendste orgelstuk. Engelser kan het bijna niet.

Franz Schmidt (1874-1939) componeerde zijn Toccata voor orgel in 1924. Het is een virtuoos werk geschreven voor een drieklaviers orgel, geknipt dus voor het Naber-orgel in de Sint-Joriskerk. Ondanks het strakke keurslijf van de vorm weet Schmidt dit stuk boeiend te houden door middel van levendige en lyrische thema’s. Na doorwrochte en schurende akkoorden eindigt het stuk en ook het concert met een tienstemmig stralend C-groot akkoord, en dat is best een beproeving voor de windvoorziening van het orgel!

Het concert op dinsdag 9 juli in de Sint-Joriskerk in Amersfoort (Hof 1) begint om 20:00 uur.

Toegang 8 euro, tot 21 jaar vrij.