Met het zinderende ‘Wir danken dir, Gott, wir danken dir’ opent organist Matthias Havinga op dinsdag 3 september zijn concert in de Sint Joriskerk in Amersfoort. Op het programma staan alleen maar werken van Johann Sebastian Bach (1685-1750).

Bach hergebruikte zijn eigen muziek heel vaak. ‘Wir danken dir, Gott, wir danken dir’ is een deel uit de cantate 29, maar Bach maakte ook een versie voor vioolsolo en een voor orgelsolo met ensemble. Die laatste versie ligt ten grondslag aan Guilmants arrangement voor orgel solo. De Franse componist Alexandre Guilmant (1837-1911) was een briljant concertorganist en consciëntieus en voor zijn tijd bijzonder modern uitgever van oude muziek. Hij bewerkte veel stukken zonder noemenswaardige toevoegingen en met veel respect voor de originele partituur. Bach zelf bewerkte ook muziek van anderen. Het Concerto d-moll (BWV 596) is een orgelbewerking van Vivaldi’s Concerto in d-moll.

Wat Bach deed op harmonisch gebied, was zijn tijd ver vooruit, met zijn spannende chromatiek en soepel stemmenverloop. Dat blijkt onder andere uit de koraalvoorspelen die hij componeerde. Havinga speelt twee versies van ‘Von Gott will ich nicht lassen’ en daarna nog zes zogenoemde Schübler Choräle. Daarvan is ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ (BWV 645) de bekendste.

Havinga eindigt met de Praeludium et Fuga Es-Dur (BWV 552). Bach was bezig in zijn muziek een weergave van de harmonie der sferen te tonen, een middeleeuws idee dat muziek de perfectie van het door God geschapen universum kon weergeven. In dit stuk symboliseert Bach op allerlei manieren de drie-eenheid van God, zijn wezen dat als het ware in drie gedaantes voorkomt: Vader, Zoon en Geest.

Matthias Havinga (1983) is concertorganist en pianist, hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium van Amsterdam, liturgisch organist van de Oude Kerk Amsterdam en organist-titulair van de Ronde Lutherse of Koepelkerk Amsterdam. Hij studeerde summa cum laude af bij Jacques van Oortmerssen aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij ook zijn pianodiploma behaalde bij Marcel Baudet. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde hij kerkmuziek bij Jos van der Kooy en Theo Goedhart. Hij won prijzen op verschillende internationale orgelconcoursen. Hij geeft masterclasses over de hele wereld en maakte een aantal cd’s. Met blokfluitiste Hester Groenleer vormt hij een vast duo, dat streeft naar vernieuwende, verrassende programma’s die ondanks ongebruikelijk repertoire toch toegankelijk en gevarieerd zijn.